Yyteri Surfcenter

Finska Brädsägelförbundets hemstrand ligger vid den vackra Yyteriviken, vars långgrunda och säkra strandområde inte behöver skämmas för sig ens i jämförelse med de mest berömda utländska stränderna. I områder kring Yyteri Surfcenter finns både logi och restauranger. Alldeles i närheten erbjuder Yyteri Spahotel både hotelltjänster och god mat. Yyteri Camping ligger på 400 meters avstånd, med fina tjänster och aktiviteter också för barn. När vinden inte blåser kan man kan njuta av andra sysselsättningar som golf, volleyball, ridning och cykling. Det finns ytterligare informationen på www.yyteri.fi.

Yyteri Surfcenter är öppet hela den bästa vindsurfingsäsongen från början av maj till början av oktober. Centret är öppet dagligen 11-19 från början av juni till den 15:e augusti. Under denna tid är surfcentret ständigt bemannat med två personer som betjänar alla surfare, både mera erfarna och nybörjare. Stranden vid Surfcentret, och också andra stränder i närheten, erbjuder fantastiska förhållanden för både vindsurfare och kitesurfare. Vid Surfcentret finns också bastu, dusch och förråd för förvaring av utrustning.

I SurfCentret vid Yyteriviken du kan hyra surfbräden och segel och du kan också förvara din egen utrustning i förrådet. Vid förhandsbokning arrangeras det surfundervisning både för nybörjare och mera avancerade vindsurfare. Säsongens största händelse är SURFVECKAN ( 7.7-13.7) under vilken det
dagligen arrangeras surfkurser för alla kunskapsnivåer. Dessutom arrangeras under sommaren två SURFCAMP ledda av Janne Rauhansuo FIN-24 för unga windsurfare. Du kan få mera information om surfveckan, surfcamp och kurserna via websidan www.purjelautaliitto.fi eller genom att ringa till surfcentret (050-5121366).

I Surfcentrets uthyrning hittar du

• Nybörjarbrädor
  • Mera avancerade brädor för lätt och medelstark vind
  • Barnsegel i storlekarna 1.8-2.8 m2
  • Vuxensegel i storlekarna 4.5-8.0 m2
  • Våtdräkt, surfskor, flytväst, etc.

Surfcentret säljer också reservdelar och lagningsmaterial för att reparera antingen brädan eller seglet.

Det är möjligt för familjer och grupper att hyra bastun. Bastun värms upp för medlemmar av Finska Brädseglarförbundet (SPLL) närhelst det blåser och under sommaren vid behov. Surfcentret arrangerar också surfkurser på beställning.

Yyteri är en av de bästa tänkbara platserna för att börja vindsurfa eller kitesurfa. Yyterivikens strand är fyra kilometer lång, med långgrund sandbotten, och bjuder på fina förhållanden både för nybörjare och avancerade vågsurfare (när det blåser litet mera). De bästa vindriktningarna är från syd-sydost till väst-nordväst (155°-295°). När västvindarna är starka lockar Yyteri finska vindsurfare från när och fjärran.

SURFVECKAN 7.-13.7.
Under veckan arrangeras ett flertal kurser, både för nybörjare och mera avancerade. För att få logi under surfveckan rekommendareas bokning redan tidigt på våren. För plats i kurs bör man anmäla sig i början av Juli (050-5121366).