IFCA Slalom Europeans 2010

15.05.-010
Slalomin EM ajetaan tänä vuonna Texelin saarella Hollannissa. Kilpailupaikka on saaren länsirannikolla, jossa olosuhteet voivat olla aika rajut, mikä varmaan on jonkin verran harventanut osanottajamäärää. Kilpailijoita on paikalla noin 60. Naisia ilmoittautuneiden listalla oli neljä, mikä minulle oli pienoinen pettymys.

Ensimmäinen kisapäivä takana. Tuuli oli jo aamusta slalomlukemissa, mutta hiipui sen verran, että ensimmäinen avoimen alkuerä keskeytettiin ja kilpailijat lähetettiin rantaan. Tuulen vakiintumista odoteltiin parituntia ennen kuin päästiin tositoimiin. Minä olin toisessa karsintalähdössä ja huomasinkin, että 20 min AP:n laskemisesta on aika tiukka aikataulu ehtiä mukavasti linjalle. En ehtinyt lähtöveneen yläpuolelle vaan jouduin starttaamaan kaikkien alapuolelta ja vieläpä kryssimään lähtölinjalle, kun virtaukset veivät lautaa melkoisesti vielä alaspäin starttia odotellessa. Hyvä opetus, enkä toista kertaa myöhästynyt. Muutoin ajoin varman ja tasaisen lähdön vailla virheitä. Joel starttasi neljännessä alkuerässä, heidän lähdössään maaliviivalle ehti vain 4 kuskia, joten Joel varmisti jatkopaikan siitä lähdöstä. Välierässä vastus oli kovaa ja Suomipojan oli taivuttava.

Joel urakoi vielä kaksi nuorten starttia, alkuerän ja B-finaalin, joissa vauhti oli hyvää, mutta lähdön ajoitus himan pielessä. Siihen panostetaan huomenna. Naisten startissa ei ollut tungosta, sain ajaa melkolailla oman kilpailun. NED -19 starttasi alapuoleltani ja hieman minun perässäni. Minulla oli helppo tehtävä peittää ja karkasinkin kauas. Melkein tosin mokasin hyvän etumatkani kaatuvaan aaltoon. Ulkopoijut oli sijoitettu matalikolle noin 1 km päähän rannasta. Poijujen kohdalle kaatui melkoinen aaltorintama. Ajoitukseni poijulle oli osua kaatuvan aallon alle ja jouduin hidastamaan jotta aalto ehtisi murtua ennen ylitystä. Vauhti ei kuitenkaan enää vienyt kunnolla vaahdon yli vaan tipahdin laudalta hetkeksi. Nopea vesistartti ja olin jo uudestaan vauhdissa.

Avoimen toiset alkuerät ehdittiin vielä ajaa ennen päivän päätöstä. Voimia oli vielä hyvin varastossa ja lähdin mukaan. Joel päätti keskittyä nuorten kisaan ja jätti väliin. Startissa olin sekunnilleen. Ensimmäinen osuus on aika jyrkkää downwindia ja tuntuukin, että tehoja voisi tuolle osuudelle olla enemmänkin. Muutoin 111 l iSonic ja CR 8,1 oli nappiyhdistelmä tälle päivälle. Kolme tasaisenvarmaa lähtöä takana ja taas monta oppia viisaampana on hyvä lähteä huomiseen.

Oli hyvä päätös tulla saarelle jo hyvissä ajoin, olemme saaneet jo hyvän tuntuman tuuleen ja aaltoihin.Ranta-aalto alkaa jo tuntua lähes ystävälliseltä, vauhdilla vain yli. Välinevalinta kisaan ei tuottanut päänvaivaa vaan oli täysin selvä ja ainakin tämän päivän perusteellä ihan oikea kummallakin. Molemmilla isoin lauta 110 l, joka hyvin riittää näissä oloissa.

Hieman päänvaivaa tosin aiheuttaa 8,1 m2 purjeen topin paukahtaminen. Huomasin päivän päätteeksi, että toppi oli jo lähes läpi. Hiekka, jota täällä ei voi välttää oli varmaankin kalvanut jo melkoisen päivätyön tehnyttä topinlenkkiä. Saarella on purjekorjaamo, johon vien purjeen heti aamusta. Toivotaan, että saavat pikaisesti korjattua. Huomenna tuo purje olisi enemmän kuin tarpeen, koska keli tulee olemaan ihan sama kuin tänään 7 -10 m/s.

Team Finland Joel ja Mari

16.06.-10
Toinen kisapäivä. Vein purjeeni heti aamusta korjattavaksi ja se otettiinkin heti työn alle. Topin korjaus ja alaliikin lenkin vahvistaminen oli 1 tunnin työ ja 45 euroa. Hyvää palvelua erittäin kohtuullisella hinnalla.

Kilpailulähdöt aloitettiin siitä mihin edellisenä päivänä jäätiin eli avoimen puolivälierillä. Sen jälkeen nuorten alkuerät, naisten lähtö ja nuorten finaalit. Hieman olin huolissani ehtisinkö saada purjeet rikattua, jos ensimmäinen lähtö aloitetaan aikataulun mukaan klo 11.

Onneksi kisa saatiin käyntiin vasta myöhään iltapäivällä. Tuulta näytti olevan rannalla rutkalti, mutta voimakas virtaus verotti radalla tuulta niin paljon, että lähtöjä ei voitu aloittaa aiemmin. Kilpailijoita pidettiin 20 min valmiudessa koko ajan. AP alas ja alkoi kuhina, pukua päälle ja lautaa rantaan. Lähdin 8,1 m2 purjeella liikkeelle. Heti rannasta lähdettyäni huomasin yhden kilpailijan katkaiseen mastonsa ja laskin aika alas huoltoveneelle pyytämään apua. Ranta-aaltoon ajautuessaan olisi purjekin ollut varmasti palasina. Tuuli oli jo silloin reipas, mutta tuntui yltyvän koko ajan. Olin kahden vaiheilla ehdinkö vaihtamaan purjetta vai en koska kryssimatkaa rantaankin oli pelastusoperaation jälkeen ihan mukavasti. Ajoin lähtöalueelle ja tuuli yltyi entisestään. Arvelin, että miesten finaalia joudutaan kuitenkin odottelemaan ja ehtisin vaihtaa purjetta. Päätös oli täysin oikea. Olin hyvissä ajoin takasin lähtölinjalla. Nyt oli mukana F-203, hän kiirehti lähdössä hieman ja sai varaslähdön, minäkin olin mennä mukana, mutta vedin liinat hetkeksi kiinni ennen linjaa. Avoimen alkuerissä ei tule yleistä palautusta, mutta muissa lähdöissä varaslähtö johtaa aina yleiseen takaisinkutsuun. NED -19 ajoi radan läpi ja häntä sitten odoteltiiin 20 min takaisin lähtöalueelle. Uusinta lähtö oli jälleen aika omaa ajoa virheitä vältellen.

Minut oli merkitty avoimen toiseen alkuerään, joten se tiesi lähtöä linjalle siltä seisomalta. Ehdin juuri sopivasti saadakseni 3 min merkin. Otin niin hyvän lähdön muitten yläpuolelta, että olin varma varaslähdöstä ja olinkin näkevinäni lipun nousevan veneellä. Avoimen lähdöt otan harjoituksena, missä voi kokeilla rajoja ja tässä erityisesti päätin antaa palaa. Olin ekalla poijulla kärkiporukassa, jossa taisi olla 4 tai 5 muuta ihan supussa, tulin liian kovaa jiippiin ja dippasin edellä menneiden peräaaltoon. Nopeasti ylös ja matka jatkui, yksi taisi ehtiä ohi, mutta kaatui vuorostaan seuraavalla poijulla. Olin lähtöni neljäs, mikä selvisi illalla kaavioita tutkiessani. Lähtö siis oli puhdas, kukaan ei varastanut. Puolivälierä olisi ollut hauska ajaa, mutta sen sijaan, että olisin käynyt katsomassa sijoitukseni, jatkoin huviajelulla, mikä sekin oli ihan mukavaa.

Joelin ajo oli jälleen vauhdikasta ja välinevalinnat oikeat, lähdön kanssa edelleen lisää harjoitusta, vaikka toinen tämän päivän lähdöistä osui jo nappiin viivalle ja ekalla poijulla Joel oli toisena. Tokalla poijulla edessä oleva lippasi ja Joel joutui väistämään pitkäksi menneellä jiipillä ja muutama kilpakumppani ehti edelle.

Oikeiden aaltojen nappaaminen on todella tärkeää, jos siinä onnistuu, voi lasketella vauhdikasta alamäkeä, ja jos epäonnistuu jää kyntämään vasta-aaltoon. Aika nopeasti oppii näkemään kuinka aallokossa luovia. Molempina kisapäivinä aalto on ollut aika säännöllistä ja helposti luettavaa. Ihan rauhassa on saanut päästellä täyttä vauhtia.

Naisten lähtöjä ehditään ajaa todennäköisesti vain 2 tai 3 lisää. Jatkan edelleen pyrkien puhtaaseen ja virheettömään ajoon naisten lähdöissä ja avoimessa revittelen meni syteen tai saveen.

Team Finland Joel ja Mari

17.06.-10
Tänään hyvä ja ei niin hyvä päivä. Aamu näytti hyvältä ja lähdöt aloitettiinkin aikataulun mukaan. Tuuli oli aamusta hankala, puuskainen ja reikäinen. Tosin juuri siihenhän ollaan Suomessa totuttu. Puuskat riitti hyvin 6,5 m2 purjeelle, mutta rei'issä tehot katosivat. Muistin Jonin ohjeen "Go big or go home!". Vaihdoin 8,1 m2 :seen, etenkin kun jo olin huomannut, että puolenpäivän aikaan tuuli hieman notkahtaa. Juniorit aloittivat karsinnat ja ajoivat ne hyvässä tuulessa. Naisten lähtö lähti hyvin liikkeelle, purjeessa hyvin vetoa ja olin täsmällinen lähtöviivalla, ekalla ja tokalla poijulla ykkösenä, mutta F-203 hengitti ihan niskassa. Seuraava poiju oli pläkässä ja purjeesta katosi veto, seuraava aalto keikautti nurin. Purje oli vieläpä aivan tuulen puolella, joten pikaista jatkoa ei ollut tiedossa. Narusta purje ylös ja lähes saavutinkin hollantilaisen, mutta ranskalainen meni menojaan. Viimeinen poiju oli myös pläkässä ja olinkin lähes varma, että lähtö keskeytettiin, mutta se oli lähtö. Nuorten finaali keskeytettiin hetkeä myöhemmin. Muutama tunti odotusta, lounas ja lähdöt käyntiin uudelleen. Tuulta oli 18 -20 solmua, joten saatoin lähteä avoimen lähtöön 6,5 m2 purjeella, joka olikin ihan oikea valinta. Hyvä, vauhdikas ja täsmällinen lähtö jälleen miesten joukossa.

Naisten seuraava lähtö oli vihdoin kunnon kisaa. Tuulta oli sopivasti (CR 6,5 m2 ja iS 111 l). Sain jälleen hyvän lähdön ja noin 10 m kaulan ranskalaiseen ja hollantilaiseen. Otin jiipin hieman liian varman päälle, aallosta vauhtia ja plaanissa, mutta liian pitkäksi, ranskalainen jiippasi tiukasti poijulle ja ero kutistui. Toiselle poijulle mennessä pääsin nostamaan ja peittämään, mutta jälleen nopea, mutta liian laaja jiippi kostautui ja ranskalainen pujautti yläpuolelta ohi ja jäin pakkeihin. Poijulta jiippaamisessa on paljon parannettavaa, siihen väliin ei saa päästää. Kotona pitäisi harjoitella paljon enemmän poijujen kiertämistä.Vaikka lautavauhti oli parempi, ei alapuolelta ollut enää asiaa ohi. Ranskalainen on varma ja tarkka jiipeissä. Nopeusero on niin pieni, että huomenna ei ole varaa virheisiin.

Joel on hankkinut taas rutkasti kokemusta tämän päivän lähdöistä. Aamun ensimmäisen lähdön hän lähti liian ylhäältä, ei tosin ollut pakkeja tiedossa, mutta matkaa poijulle oli enemmän sieltä ja vieläpä vinolla radalla hän joutui ajamaan liian alas. Muissa lähdöissä vauhtia tänäänkin oli ihan mukavasti, mutta ei kuitenkaan niin, että sillä paikattaisiin lähdössä tai jiipeissä tehtyjä virheitä. Joelilla on ikä puolellaan, eikä ole mihinkään kiire, vaan hän voi ihan rauhassa hankkia kisakokemusta.

Minun täytyy petrata poijulle jiippaamista ja paljon tai pilaan jatkossakin hyvän ajon. Olen ajanut täällä hyvää slalomia, lauta on ollut kaikissa lähdöissä hyvässä kontrollissa olosuhteista riippumatta enkä ole tehnyt ajovirheitä suorilla. Huomiset jiipit leikkaan jokaisen poijulle, enkä lähde metsästämään alamäkeä aallosta, jos se ei vie suoraan poijun viereen.

Päivän päätteeksi ajettu avoimen finaali sai yllättävän tuloksen. Yleinen palautus ja kahdeksan fleetistä kuusi oli yli ja jokainen varastanut onnistuttiin poimimaan pois. Toiset varmistelevat ja toiset ajavat palkintorahoista riskillä. Launtaintaiksi on edelleen luvassa 12 -16 m/s tuulta ja nelimetrinen aalto. Round Texel Catamaran race tulee olemaan mielenkiintoista katsottavaa. Kilpailujärjestäjät suunnittelevat, että avoimen finaalilähtöjen jälkeen ajettaisiin näytöskilpailuna Texelin ympäri. Voipi olla aika mielenkiintoinen matka niille jotka starttaavat.

Team Finland Joel ja Mari